Dennis Kelly

SIROTE

Gostovanje Gledališča Koper v APTu

Dennis Kelly: SIROTE

Drama o nesprejemanju odgovornosti

Režija: Renata Vidič

Igralska zasedba:

Helen: Tjaša Hrovat

Danny: Blaž Popovski

Liam: Mak Tepšić

Prevajalka: Tina Mahkota

Režiserka: Renata Vidič

Scenograf : Milan Percan

Kostumografinja: Nina Čehovin

Avtor glasbe: Mirko Vuksanović

Oblikovalec svetlobe: Jaka Varmuž

Lektor: Martin Vrtačnik

Strokovni svetovalec:  dr. Aleksander Zadel

δ {O predstavi}

Idiličen družinski večer, na katerem mlada zakonca Helen in Danny ob kozarcu izbranega vina in integralnem rižu z limono nazdravita novici, da je Helen znova zanosila in da se bosta veselila drugega otroka, nenadoma prekine okrvavljeni Helenin brat Liam, ki naj bi malo pred tem v bližnji ulici naletel na z nožem ranjenega fanta. Toda ko Liam pod plazom Heleninih in Dannyjevih vprašanj svojo pripoved o dogodku na ulici večkrat spremeni, Helen in Danny postajata vse bolj sumničava in prepričana, da je Liam v dogodek vpleten bolj, kot je pripravljen priznati. Ko slednji nehote razkrije, da je fanta napadel in ranil le zato, ker je tujec, Azijec, zaščitniška in sestrsko pokroviteljska Helen prisili Dannyja, da ustrahuje Liamovo žrtev in s tem fantu prepreči, da bi napad prijavil policiji. Ko se Danny vrne in zgodba o napadu, žrtvi in rablju dobi pravo podobo, Helen ukaže Liamu, naj zapusti njen dom. Danny, pretresen zaradi tega, kar je storil, predvsem pa zgrožen nad ženino moralno dvoličnostjo, prosi Helen, naj prekine nosečnost.

Drama, ki se spogleduje s fimskim žanrom trilerja, dialoge in prizore nasilja pa pogosto prižene do absurda, tematizira mehanizme nasilja in tudi preživetja, ki se v posamezniku porajajo kot posledica nenehnega strahu, tesnobe in negotovosti; hkrati pa opozarja na razpad sodobne družbe in postavlja vprašanje, ali je družina res še osnovna celica družbe? Ali jo je res treba zaščititi, četudi je »hudo bolna«? Ali je družina precenjena kategorija, manipulacija, ki bi prevarala tudi najbolj poštenega in ga spremenila v pošast in nenazadnje – ima družina res moč in pomen, ki ji ga običajno pripisujemo?

Dennis Kelly (1970) danes velja za enega najbolj nadarjenih britanskih dramatikov v zadnjih desetletjih. Enako dobro se znajde tako pri pisanju televizijskih (Utopia, 2013) in filmskih scenarijev (Matilda the Musical, 2022) kot pri pisanju komornih dramskih besedil. Dramo Sirote so krstno uprizorili leta 2009 v gledališču Traverse v Edinburghu. Avtor je zanjo na tamkajšnjem gledališkem festivalu prejel dve nagradi.

Beseda Renate Vidič, režiserke uprizoritve

Ali je lahko kri voda?
Kje je meja med zaščititi in žrtvovati?
Kaj rodi nasilje?
Od kod sovraštvo?
Dramsko besedilo Sirote, Dennisa Kelly lahko označimo kot gledališki triler. Odlikuje ga konstantna napetost, ki jo reflektiramo na emotivni in obenem na razumski ravni.
Besedilo v ospredje postavlja družino kot osnovno celico družbe, družinske vezi in odnose, ki se zrcalijo, odsevajo v družbenem ustroj in delovanju.
Rdeča nit besedila je nasilje in z njim povezano sovraštvo.
Vsako nasilje rodi novo sovraštvo.
Je etična zgodba o človečnosti, ki nas opomni, da moramo imeti do nasilja ničelno toleranco.