SOAREJA

JOHN ANTHONY STUBBS: JOHN DONNE

Soareja:

John Anthony Stubbs: JOHN DONNE

Angleški pesnik John Donne se je rodil leta 1572 v času tiranije in razkola v angleški družbi. Po tem, ko je Anglija 40 let pred njegovim rojstvom zavrnila Papeževo oblast, je postala protestantska država. Vodilni v državi, tudorska dinastija, so se ves čas bali invazije katoliških sil ali upora katoličanov znotraj svojih meja. Celo v najboljših razmerah je bilo v tistih časih izjemno težko biti svoboden človek; treba se je bilo podrejati tako strogim religioznim in kraljevim pravilom kot pravilom tistih, ki so bili človeku nadrejeni v trdi socialni hierarhiji. V splošnem velja, da je bila vladavina kraljice Elizabete 'zlato obdobje' angleške zgodovine in da je bilo obdobje Tudorjev čas izjemnih dosežkov na področjih umetnosti, arhitekture, književnosti in raziskovanja sveta. Če je bil William Shakespeare glavna figura in simbol takratnega kulturnega cvetenja, je bil njegov mlajši sodobnik, John Donne, glas tesnobe in negotovosti tistega časa. Morda je to razlog, da je njegova poezija še vedno zelo relevantna tudi dandanes.

Donne je bil rimski katolik, humanistični skeptik in izviren mislec – za tisti čas še posebej nevarna kombinacija. Na socialne in politične brutalnosti ter represijo tedanjega časa je odgovarjal s pretanjeno refleksijo v svoji izjemno kompleksni poeziji. Ključna elementa njegovega pisanja sta iskrivost in duhovitost. V prvi, glavni fazi svojega pesniškega življenja, je Donne raziskoval in slavil užitke ljubezni, metode zapeljevanja in komične stiske ljubosumnosti. Donne je slaven kot pesnik ljubezni. Bolj natančno: bil je raziskovalec logike ter iracionalnosti romance in spolnih odnosov, emocionalne tveganosti zavez in predanosti ter nepredvidljive psihologije partneric in tekmecev. Pri tem je prepoznal in priznal tudi svojo nepredvidljivost v vlogi romantičnega partnerja in tudi preko tega ugotavljal, da je človek v ljubezni strašansko nezanesljivo bitje. Pokazal je, kako in zakaj je ljubezen stanje razveseljive nestabilnosti, hkrati pa jo je prikazoval kot združitev – »ekstazo« redkih in plemenitih duš. Menil je, da je ljubezen izkušnja, ki lahko prečisti vsako dušo. Čeprav je znan kot izjemno artikuliran in analitičen pisatelj, včasih tudi vzdihuje in prizna, da so stvari, ki jih besede ne morejo izraziti.

Prešel bi mero, vse, kar jezik zna,
če vam povem, kak čudež je bila.

Prav zaradi njegovih  uvidov v ljubezen in odnose je Donne v angleško-govorečem svetu še vedno pomemben in priljubljen pesnik. Snopič njegovih najbolj slavnih pesmi imamo  v slovenščini, v odličnih prevodih Marjana Strojana {med drugimi prevajalci}. Naš večer, posvečen Donneu, bo kombinacija recitala nekaj od teh prevodov in originalnih verzij pesmi ter pogovora o John Donneu in njegovem delu.

V starejših letih je Donne postal duhovnik in se je ukvarjal s tematikami odrešenja, greha in socialne odgovornosti. Tako se v ozadju Donnove poezije skrivajo tudi kontrasti: bog in hudič, pekel in nebesa, avtoriteta in svoboda, strah in radost... Pred vsem tem pa je John Donne pesnik, ki opisuje vse vrste odnosov. Razumel je, da človeška bitja izven odnosov skorajda ne obstajamo. Povezani in prepleteni smo preko preizpraševanja o istih vprašanjih svojega fizičnega, socialnega in emocionalnega obstoja in skozi dvome o izvoru in zaključku naših življenj. Njegovi najbolj znani stavek opominja človeštvo vseh časov, da se posameznik ne more izviti iz povezanosti in soodvisnosti od drugih ljudi, ker so prav te vezi temelj človeške biti.

Noben človek ni otok, popolnoma sam zase; vsak človek je kos celine, del kopnega; če morje odplavi grudo zemlje, se Evropa zmanjša, kot bi se zmanjšal rtič, kot bi se posestvo tvojih prijateljev ali pa tvoje lastno; smrt slehernega človeka vzame del mene, ker pripadam človeški vrsti; in zato nikdar ne pošiljaj poizvedovat, komu zvoni; zvoni tebi.

Te Donnove slavne besede so pravzaprav ena najbolj zgodnjih formulacij ideje enakosti vseh ljudi v evropski književnosti.

Donne je umrl leta 1631, dobro desetletje pred začetkom britanskih državljanskih vojn {1642–1648}. Njegov opus ostaja kot večno opozorilo in protest zoper fanatičnost, predsodke in nasilje v osebnih odnosih ter v javnem življenju.

John Anthony Stubbs, doktorant univerze v Cambridgeu

John Stubbs je bil med letoma 2001 in 2005 doktorski študent na Univerzi v Cambridgeu, kjer je doktoriral z delom The Rhetoric of the Far-fetched and its Bearing on Shakespeare (Vpliv nenavadne retorike na Shakespeara). Je avtor monografij John Donne: The Reformed Soul (Penguin/Norton, 2006) (John Donne: Reformirana Duša), Reprobates: The Cavaliers of the English Civil War (Penguin/Norton, 2011) (Barabe: Kavalirji angleške državljane vojne) in Jonathan Swift: The Reluctant Rebel (Penguin/Norton, 2016) (Jonathan Swift: Nepripravljen upornik). Trenutno poučuje angleški jezik na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani. 

Vstop na soarejo je brezplačen do zapolnitve mest oziroma ob predhodni rezervaciji vstopnic na naslovu: vstopnice@antonpodbevsekteater.si

Foto: Boštjan Pucelj